Luomu on osa ratkaisua -kampanjassa on kokeiltu erilaisia toimia, joiden tarkoituksena on tuupata kuluttajia valitsemaan enemmän luomua ostoskoriinsa ja lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta. Kokosimme viimeisimpien kampanjalähtöjen tulokset yhteen raporttiin.
Kuluttajat haluavat tehdä kestävämpiä valintoja ruokaostoksilla, joskus se vaatii vain pientä, lempeää tönäisyä. Olemme viimeisen kolmen vuoden aikana Luomu on osa ratkaisua -kampanjassa kokeilleet luomun tuuppausta ruokakaupoissa, eli selvittäneet, miten pienillä muutoksilla esimerkiksi tuotteiden sijoitteluun tai niiden esillepanoon voidaan ohjata kuluttajia valitsemaan luomutuotteita ostoskoreihin.
Viimeisimpänä kokeiluna tuuppasimme luomumaitoa kolmessa ruokakaupassa. Tulokset ovat kiinnostavia, eivätkä kaikissa kaupoissa suinkaan samanlaisia. Raportissa esitellään myös muita vähittäiskaupoissa syksyllä 2024 kokeiltuja toimia.
Tutustu uusimpaan (syksy 2024) raporttiin
Tutustu myös aiempaan (syksy 2023-kevät 2024) raporttiin
”Matkalla kohti kestävämpää Eurooppaa – Luomu on osa ratkaisua” -kampanja on EU:n luomun menekinedistämishanke, jossa viestitään uudella tavalla luomun hyödyistä ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille. Hanketta toteuttavat Suomessa Pro Luomu ry, Ruotsissa Organic Sweden, Alankomaissa Bionext ja Belgian Flanderissa BioForum.
Tutustu myös Pro Luomun sisarjärjestöjen kampanjatoimiin: Organic Sweden (Nudging för ekologiskt i butik 2023), Bionext (Ervaringen van ‘nudging’ op de winkelvloer om de vraag naar biologisch te stimuleren), BioForum (’Nudging’ op de winkelvloer om de vraag naar biologisch te stimuleren)