Päivittäistavarakaupan hallinnossa työskentelevällä Juha Niemisellä on monta rautaa tulessa ja toisinaan konttorikin löytyy jopa matkailuautosta. Lapsena hän halusi olla kengurunmetsästäjä, mutta kauppa veti puoleensa jo taaperoikäisestä lähtien.

Myyntipäällikkönä työskentelevän Juha Niemisen päivä ei ole alkanut tavallisesti. Aamulla herätessään hän huomasi, että hänen asuinpaikkakunnallaan matkapuhelinverkko on kaatunut. Etätyöläiselle matkapuhelinverkko on tärkeä, jotta työt sujuvat. Onneksi hätä ei ollut tämän näköinen, sillä Juhalla on matkailuauto. Hän hyppäsikin matkailuauton rattiin ja suuntasi 10 kilometrin päähän toisen tukiaseman ulottuville huoltoaseman pihaan, jotta voi käynnistää työpäivän.

”Matkailuauto mahdollisti, että liikkuva toimisto käynnistyi nopeasti. Tosin täällä oli 7 astetta lämmintä siinä vaiheessa, kun aloitin työskentelyn, mutta nopeastihan se sitten lämpeni, kun on lämmitykset”, kertaa S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksessa myyntipäällikkönä työskentelevä Juha aamun tapahtumia naureskellen.

Normaalisti miehen toimisto sijaitsee Helsingin Vallilassa, mutta koronan takia työ on ollut viime aikoina enimmäkseen etätyötä.

Juha Nieminen on karavaanari. Matkailuauto on tarvittaessa myös liikkuva toimisto.

Kaupan ala veti

Juhan lapsuuden ensimmäinen haaveammatti, kengurunmetsästäjä, ei ole aivan tavallisimmasta päästä. Kengurunmetsästäjäaikeet kuitenkin unohtuivat pian, sillä kauppa kiinnosti heti pienenä ja Juha tekikin ensimmäisen itsenäisen kauppareissun jo kolmevuotiaana.

”Karkasin kauppaan samaan aikaan, kun äiti oli puhelimessa kotona. Kaupan ala on kyllä ollut aina kiinnostava”, naurahtaa Juha lapsuusmuistoilleen.

Saman kauppaketjun palveluksessa on kulunut jo 20 vuotta. Aikoinaan ammattikorkeakouluopintojen ohella Juha aloitti ensin palvelutiskin myyjänä ja tuli myöhemmin valituksi esimiesvalmennukseen. Toimittuaan seitsemän vuotta eri myymälöiden esimiehenä siirtyi hän alueosuuskauppaan, jossa vastasi paikallisesta valikoimasta ja hankinnasta. Sieltä tie vei uudelle näköalapaikalle, sillä Juha siirtyi ensin kauppaketjun valikoimapäälliköksi ja siitä nykyiseen työhönsä myyntipäälliköksi.

”Jo alkuaikoina ajattelin, että olisi kiva luoda perinteinen urapolku asiakaspalvelusta lähtien eri portaiden kautta valtakunnan tasolle”, kertoo Juha työhistoriastaan.

Luomu on vastuullinen valinta

Juhaa henkilökohtaisesti kiinnostaa eritoten eläinten hyvinvointi ja luomutuotannossa tämä onkin otettu hyvin huomioon. Kokonaisuudessaan Juha näkee luomun vastuullisena valintana. Lisäksi miestä kiinnostaa asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja heidän mahdollisuutensa vaikuttaa omilla ostopäätöksillään.

”Luomu kiinnostaa kuluttajia, ja moni kokee sen mahdollisuudeksi vaikuttaa omalla ostokäyttäytymisellä”, kertoo Juha.

Myyntipäällikkönä Juha varmistaa osaltaan, että luomutuotteita onkin hyvin saatavilla, ja tarjontaa kehitetään yhteistyössä teollisuuden kanssa.

”Luomulle riittää varmasti kysyntää tulevaisuudessa, ja eihän sitä tiedä, vaikka se olisi joskus yhtä tavanomainen ominaisuus kuin vaikkapa laktoosittomuus nykypäivänä”, pohtii Juha tulevaisuuden luomua.

Mukana tv-tuotannossa

Juhan vastuualueisiin myyntipäällikkönä kuuluu tuoreliha, lihavalmisteet, maitotaloustuotteet, kananmunat ja pakasteet, joiden myynnistä ja markkinoinnista hän vastaa. Juhan mukaan työssä parasta on, kun saa olla mukana etunenässä kehittämässä Suomen päivittäistavarakauppaa. Heillä on töissä todella innostunut ja motivoitunut joukko kaupanalan ammattilaisia, joiden kanssa on mukava tehdä töitä.

Juha pääsi mukaan myös tämän vuoden Suomalainen menestysresepti -ohjelman tiimiin. Tämä oli myyntipäällikön mukaan hyvin tavanomainen esimerkki hänen työstään. Tällaisissa tehtävissä hän on mukana sparraamassa teollisuutta, auttamassa tuotelanseerauksissa ja miettimässä, miten saada parhaalla mahdollisella tavalla kaupallistettua tuotteet. Kaiken tämän lisäksi tulee vielä varmistaa tuotteiden riittävä saatavuus ja runsaat näyttävät esillepanot myymälämateriaaleineen.

”Itseäni ilahdutti, että Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa oli myös luomu edustettuna”, sanoo Juha iloisena.

Myös viime vuonna samaisen kilpailun kautta tiensä kauppojen hyllyille löysi Villipestona tunnettu luomuelintarvike.

Päivä kääntyy iltapäiväksi ja Juhalla on vielä työlistalla niin asioiden läpikäyntiä tiimiläisen kanssa kuin seuraavan päivän myymäläkierroksen suunnittelua. Kun työpäivä on pulkassa, Juha hyppää matkailuauton rattiin ja suuntaa kohti kotia.

Tutustu luomun tekijöihin

Teksti on tuotettu Euroopan unionin osarahoittamassa Luomu. Se on hyvä merkki -hankkeessa vuosina 2020-2022.