Viime viikolla Amsterdamissa, nyt Barcelonassa. Vientijohtaja Lhassan El Farkoussi vie suomalaisia luomuviljatuotteita ulkomaille. Hän tietää, että Suomesta löytyy kaikki ainekset kansainvälisten luomumenestystarinoiden rakentamiseen.
Paluu normaaliin
Barcelonassa aamu on alkanut aurinkoisena. Edessä on kahden päivän erityisruokavaliomessut, missä Lhassan pääsee jälleen esittelemään edustamiaan luomuviljatuotteita asiakkaille. Messukohtaamisista voi aistia ilon: kätellään ja halataan melkein kaksi vuotta kestäneen tauon jälkeen. Ilmassa on vihdoin lupaus paluusta normaaliin ja se on asiakaskohtaamisista pitävän Lhassanin mielestä mahtavaa.
”Pidän ihmisten tapaamisesta, kasvotusten käytävistä keskusteluista sekä luottamuksen ja läpinäkyvyyden ilmapiiristä. Asiakastapaamiset ovat tärkeä osa vientityötä – vain kasvotusten on mahdollista ymmärtää asiakkaan aito mielipide tuotteesta”, kertoo Lhassan.
160 matkustuspäivää vuodessa
Lhassan on työskennellyt vientijohtajana Helsingin Myllyllä jo 12 vuoden ajan. Yrityksen ulkomaille vietäviin luomutuotteisiin kuuluu esimerkiksi erilaisia luomuviljoista valmistettuja jauhoja, hiutaleita sekä myslejä. Järvenpäässä sijaitsevan toimiston lisäksi Lhassan on tottunut tekemään töitä lentokentillä, hotelleissa ja takseissa ympäri maailman. Matkustuspäiviä hänelle voi kertyä vuodessa jopa 160.
”Kun asiakkaalla on tarve tavata kasvotusten, lennän tapaamiseen vaikka toiselle puolelle maapalloa”, kertoo Lhassan.
Luomukaurapuuroa mustikoilla
Marokosta kotoisin oleva Lhassan muutti Suomeen opintojen perässä vuonna 1998. Taskussa oli Marokossa suoritettu fysiikan kandidaatin tutkinto, mutta tarkoituksena oli opiskella vielä tekniikan alalla insinööriksi. Suunnitelma sai yllättävän käänteen, kun Lhassan meni sattumalta väärään opiskelijahaastatteluun. Sen seurauksena hän aloittikin kansainvälisen kaupan opinnot nykyisessä Laureassa.
Kuluneen kahdenkymmenen vuoden aikana Lhassan on nähnyt, miten Suomi on kansainvälistynyt. Se on muovannut myös ruokakulttuurista kansainvälisemmän. Kaukana ovat ne ajat, kun ruokakaupasta ei löytynyt kuivattua minttua, vaan Lhassan toi sitä mukaan Marokosta. Suomalainen ruokakulttuuri on kuitenkin tarttunut myös Lhassaniin, ja hän kertoo pitävänsä suomalaisesta ruuasta, etenkin luomukaurapuurosta mustikoilla.
”Meillä syödään kotona paljon luomukaurapuuroa. Myös luomukauramaito, luomukananmunat ja luomuleipä kuuluvat suosikkeihini. Luomu on lähellä sydäntäni”, kertoo Lhassan.
Suomalainen alkuperä avaa ovia
16 vuotta luomuviennin parissa on opettanut Lhassanille paljon. Kun häneltä kysyy, mistä suomalaiset luomutuotteet maailmalla tunnetaan, on vastaus selvä: turvallisuudesta. Luomutuotteen suomalainen alkuperä avaa ovia, sillä etenkin aasialaiset kuluttajat arvostavat puhdasta luontoamme sekä läpinäkyvää ja korruptiovapaata tuotantoketjuamme. Aasia on hänen mielestään erittäin hyvä kohdemaa suomalaiselle luomuviennille.
Vinkiksi niille, jotka suunnittelevat luomutuotteiden vientiä globaaleille markkinoille Lhassan korostaa kärsivällisyyden merkitystä. Etenkin pienempiä yrityksiä hän kannustaa tekemään viiden vuoden strategian, sekä investoimaan riittävästi aikaa myös vietävään tuotteeseen.
”Tarvitsemme lisää luomutuotteita vieviä suomalaisyrityksiä! Menestystä saavuttaakseen on kuitenkin oltava kärsivällinen: ei kannata odottaa palaavansa ensimmäisiltä kansainvälisiltä messuilta kotiin kasan tilauksia kanssa. Asiakas voi tarvita kolmekin vuotta, ennen kuin päästään tekemään kauppaa”, sanoo Lhassan.
Töitä luomun edistämiseksi on Lhassanin mukaan jatkettava kuitenkin myös Suomen rajojen sisäpuolella. Sen lisäksi, että luomupeltoalaa tulisi kasvattaa, on tärkeää, että valtio tukisi luomun käytön lisäämistä etenkin julkisissa ruokapalveluissa. Mallia voidaan katsoa vaikka Tanskasta sekä Ranskasta, joissa luomua käytetään paljon esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa.
”Meillä on Suomessa kaikki ainekset kansainvälisten luomumenestystarinoiden rakentamiseen, mutta se edellyttää toimia”, kertoo Lhassan.
Kesäloman kynnyksellä
Seuraavaksi Lhassan suuntaa tutustumaan Barcelonan luomua myyviin ruokakauppoihin. Tarkoituksena on kiertää 3-4 erilaista ruokakauppaa, tutkia niiden luomuvalikoimaa ja hintoja sekä niiden kehitystä. Ruokakauppavisiitit kuuluvat vakiona jokaisen työmatkan ohjelmaan, minne ikinä hän työnsä perässä matkustaakin.
Yhdestä asiasta Lhassan on erittäin iloinen: edessä siintää kuukauden mittainen kesäloma, ja ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen hän pääsee matkustamaan kotimaahansa Marokkoon perheensä kanssa.
Teksti on tuotettu Euroopan unionin osarahoittamassa Luomu. Se on hyvä merkki -hankkeessa vuosina 2020-2022.