1.10.2020 käynnistyy Suomen kaikkien aikojen suurin luomukampanja. Sen tavoitteena on lisätä luomun ostamista sekä parantaa EU:n luomumerkin tunnettuutta ja sen merkityksen ymmärtämistä. Kampanja osuu otolliseen ajankohtaan, sillä kiinnostus luomua kohtaan on koronapandemian myötä entisestään vahvistunut. Yhä useampi suomalainen ostaa luomua ja myös tunnistaa EU:n luomumerkin.
Luomua löytyy yhä useammin suomalaisten ostoskorista. Suomalaisista reilu kolmannes ostaa nyt luomutuotteita vähintään kerran viikossa ja vajaa kolmannes vähintään kerran kuukaudessa. Suurin muutos vuodentakaiseen mittaukseen verrattuna on se, että luomusta piittaamattomien kuluttajien osuus on tippunut puoleen. Nyt vain viisi prosenttia suomalaisista ei osta luomua lainkaan. Noin viidennes suomalaisista ilmoittaa kiinnostuksensa luomuruokaa kohtaan lisääntyneen koronapandemian myötä.
”Tulokset antavat hyviä merkkejä luomun tulevaisuudesta. Luomua ostetaan erityisesti lapsiperheissä ja niissä varttuvat tulevaisuuden kuluttajat. Ilahduttavaa on myös se, että lähes 95 prosentta suomalaista on ainakin kokeillut luomua”, iloitsee Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.
Kymmenvuotias EU:n luomumerkki on noussut suomalaisten parhaiten tuntemaksi luomun tunnukseksi. Reilu kolmannes suomalaista tunnistaa sen varmasti ja lähes saman verran olettaa sen luomun tunnukseksi.
Tiedot käyvät ilmi Pro Luomun Kantarilta tilaamasta kyselystä, johon vastasi syyskuun alussa 1185 aikuista suomalaista.
Mittava luomukampanja tekee luomusta merkkituotteen
Lokakuun alussa käynnistyy Suomen kaikkien aikojen mittavin luomukampanja. Sen tavoitteena on edelleen vahvistaa EU:n luomumerkin tunnettuutta ja sen sisällön ymmärrystä. Tämän myötä tavoitteena on myös lisätä luomutuotteiden ostamista.
Kampanja näkyy kuluttajille laajasti: TV:ssä, videopalveluissa ja sosiaalisessa mediassa.
Ensi vuonna se jalkautuu myös kauppakeskuksiin maistattamaan luomua kuluttajille. Kampanja kestää vuoteen 2022 asti.
Kampanjan toteuttaa Pro Luomu ry, joka on valinnut kumppanikseen mainostoimisto RYHMÄ Creative Agencyn.
”Olemme halunneet tuoda luomun lähelle kuluttajaa ja unohtaneet romanttiset maalaismaisemat. Luomu on merkkituote muiden merkkituotteiden joukossa, mutta erityisen hyvä sellainen. Valintojen ja vaihtoehtojen viidakossa luomu on helppo tunnistaa EU:n luomumerkistä”, kuvailee RYHMÄ Creative Agencyn toimitusjohtaja Pertti Pällijeff.
Pääosin EU:n rahoittama kampanja
Kampanjan kokonaisbudjetti on noin 1,4 miljoonaan euroa, josta lähes miljoona euroa tulee EU:lta ja loput rahoituksesta Pro Luomun jäseniltä.
Luomukampanja on ensimmäinen hanke Suomessa, joka on saanut rahoituksen vuonna 2015 uudistuneesta EU:n menekinedistämisen järjestelmästä.
Lisätietoja:
Marja-Riitta Kottila, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252, marja-riitta.kottila@proluomu.fi
Pertti Pällijeff, toimitusjohtaja, RYHMÄ Creative Agency, puh. 050 310 0699, pertti@ryhmacreative.fi