Pääsiäissesongissa luomukananmunien myynti nousee noin 10–15 %, ja niiden myynti on nyt muutoinkin piristymässä laskusuhdanteen jälkeen. Kananmunat on Suomen toiseksi suosituin luomutuote.

Vaikka haastava taloustilanne on vaikuttanut laskevasti myös luomukananmunien myyntiin, nyt niiden myynti on kääntynyt positiiviseen suuntaan. Ruotsissa luomumunien myynti kasvoi 21 % viime vuoden viimeisellä neljänneksellä (Ekologiska Lantbrukarna 2024), ja Tanskassa myynti on noussut sitäkin enemmän.

”Kultamuna Luomu -tuotteiden myynti on kääntynyt kasvuun Suomessa. Tanskassa ja Ruotsissa myynti on noussut jo reippaammin, ja esimerkiksi Tanskassa luomukananmunien myynti on Dava Foodsilla noussut lähes 30 %. Koska kuluttajien kiinnostus ostaa luomumunia on Suomessakin edelleen korkea, uskomme, että luomumyynti edelleen jatkaa piristymistään”, kertoo Kultamunan markkinointijohtaja Katriina Virtanen.

Kananmunat ovat jo useamman vuoden ajan olleet yksi suomalaisten suosikkiluomutuotteista, ja Pro Luomun teettämän luomun kuluttajatutkimuksen (Kantar Agri 2023) mukaan 42 % suomalaisista haluaisi ostaa niitä luomuna nykyistä enemmän. Viime vuonna Suomen päivittäistavarakaupoissa myytyjen kananmunien myynnin arvosta 13 % oli luomua.

Käyttäjinä sekä kuluttajat että ruokapalvelut

Luomun aktiiviostajista eli luomua vähintään kerran viikossa ostavista jopa 65 % haluaisi ostaa kananmunia luomuna nykyistä enemmän. Erityisesti yli 40-vuotiaat naiset ovat kiinnostuneita lisäämään luomumunien kulutustaan. Luomukananmunat kiinnostavat myös julkisissa keittiöissä. Ruokapalveluille tehdyn kyselyn mukaan kananmunat on yksi niistä tuotteista, joita moni julkisia ruokapalveluja tuottava toimija haluaisi käyttää enemmän luomuna. Tällä hetkellä luomumunia käyttää vähintään viikoittain 9 % julkisista ruokapalveluista.

Luomukanoilla ulkoilumahdollisuus ja enemmän tilaa kanalassa

Luomukanoilla on mahdollisuus ulkoilla ja ne saavat luomurehua. Luomukanalan väljemmät tilat antavat kanoille mahdollisuuden levätä orsilla ja valita itselleen pesäpaikan, jonne munia. Ainoastaan luomukanaloissa täytyy lainsäädännön mukaisesti olla ikkunoita, jotka takaavat luonnonvalon pääsemisen kanalaan.

Kuluttajatutkimuksen (Kantar Agri 2024) mukaan eläinten hyvinvoinnin huomioon ottavaa tuotantotapaa pitää erittäin tai melko tärkeänä 59 % suomalaisista. Eläinten hyvinvointia erittäin tärkeänä kriteerinä pitävien määrä on noussut jopa viisi prosenttiyksikköä vuoden takaiseen verrattuna.

”Meidänkin kuluttajatutkimuksemme mukaan kuluttajat arvostavat sitä, että luomukanoilla on mahdollisuus lajinomaiseen käyttäytymiseen ja ulkoiluun, niillä on enemmän tilaa ja että niitä ruokitaan luomuravinnolla”, sanoo Katriina Virtanen.

Luomukananmunat on merkittävä osa pääsiäissesongin ruuanlaittoa sekä leivontaa. Monissa perheissä myös kananmunien maalaus on tärkeä perinne. Luomumunien kulutus kasvaakin Suomessa alan yritysten mukaan pääsiäisenä noin 10–15 % volyymissä.

Lisätietoja:

Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi

Katriina Virtanen, markkinointijohtaja, DAVA Foods Finland Oy, puh. 040 724 3570, katriina.virtanen@davafoods.fi