Luomumainontaan ja -tapahtumiin on voinut törmätä menneen syksyn aikana päivittäistavarakaupoissa, ulkomainonnassa sekä sosiaalisessa mediassa. Törmäsitkö sinä luomuun kaupassa käydessäsi tai työmatkan aikana?
Luomua maisteltiin ruokakaupoissa
Lokakuussa luomua pääsi maistamaan viidessä eri ruokakaupassa niin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Pirkkalassa kuin Turussakin. Mukana maistatuskiertueella oli useita yrityksiä maistattamassa luomutuotteitaan. Kiertueella tuotiin esille luomutuotteiden monipuolisuutta ja tarjottiin kuluttajille hyviä makuelämyksiä. Maistatuskiertue myös kiinnosti kuluttajia: luomumaistiaisia jaettiin huimat 28 000. Tarjolla oli luomuna erilaisia kasviksia, jogurttia, smoothieita, kuivahedelmiä sekä lihaa erilaisissa muodoissa.
”Kaupat lähtivät innolla mukaan järjestämään maistatustapahtumia ja he toivat luomua laajasti esille myymälöissään sekä sosiaalisen median kanavissa tapahtumien aikana. Myös yritykset olivat tyytyväisiä, että pääsivät maistattamaan luomutuotteitaan kuluttajille pitkästä aikaa”, kertoo Pro Luomun asiantuntija Heidi Haavisto-Meier.
Luomu näkyi kuluttajille kaupoissa myös erilaisten kauppamateriaalien muodossa: muun muassa hyllypuhujat ja lattiatarrat ohjasivat kuluttajia löytämään ja valitsemaan luomutuotteita ostoskoreihinsa.
Lattiatarrat ohjasivat kuluttajia löytämään luomua omiin ostoskoreihinsa.
”Myös kuluttajilta saatiin positiivista palautetta maistatustapahtumista. Osa kuluttajista kiersi läpi kaikki maistatuspisteet, joita oli 5-7 kaupasta riippuen. Erityisesti mieleen on jäänyt eräs asiakas, joka kertoi luomujogurttia maistettuaan, että se oli hänen päivänsä paras juttu, sillä niin herkullinen oli tuote hänen mielestään”, muistelee Heidi Haavisto-Meier.
Luomumaistiaiset keräsivät laajaa kiinnostusta.
Luomumainoksia kaupunkikuvassa
Luomumainoksia nähtiin lokakuussa isoimpien kaupunkien julkisen liikenteen pysäkeillä sekä ruokakaupoissa ja niiden läheisyydessä. Kahden viikon aikana luomumainokset keräsivät yhteensä reilut 54 miljoonaa näyttökertaa ja mainoksia nähtiin kauppojen läheisyydessä aina Hangosta Rovaniemelle asti.
Luomu näkyi myös ulkomainonnassa syksyllä 2022.
Luomua sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisessa mediassa luomumainoksia nähtiin lähes koko lokakuun ajan ja niillä tavoitettiin noin 1,4 miljoonaa suomalaista. Luomua nähtiin myös seitsemän eri sosiaalisen median vaikuttajan sisällöissä, kun vaikuttajat juhlivat EU:n luomutuotannon päivää 23.9.
Kiitos luomun maistatuskiertueella mukana olleille yrityksille: Kesko / Pirkka Luomu, Valio, Tamminen, Midsona Finland / Urtekram, Snafu / Silmusalaatti, Kulmalan Puutarha / Lassen Luomu, Ikaalisten luomu, Jymy, Atria, Jokilaakson Juusto / Ilo ja Spices Chef. Kiitos myös mukana olleiden kauppojen, Prisma Kaaren, Prisma Iso-Omenan, Prisma Jumbon, K-Citymarket Pirkkalan ja K-Citymarket Länsikeskuksen, henkilökunnalle.