Luomu on osa ratkaisua -kampanjassa on kokeiltu erilaisia toimia, joiden tarkoituksena on tuupata kuluttajia valitsemaan enemmän luomua ostoskoriinsa ja lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta. Kokosimme viimeisimpien kampanjalähtöjen tulokset yhteen raporttiin.
Raportissa esitellään vähittäiskaupoissa syksyllä 2023 ja keväällä 2024 kokeiltuja toimia, kuten luomuporkkanan tuuppauskokeilu, maistatuskiertue sekä myymälämainonta ja erilaisten myymälämateriaalien käyttö.
Erilaisten kampanjatoimien tarkoituksena oli tuupata kuluttajia ostamaan enemmän luomua, lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta sekä kertoa ymmärrettävällä tavalla, että luomu on luotettava, vastuullinen ja kestävä valinta. Kampanjatoimenpiteet osoittivat, että luomun myyntiin voidaan vaikuttaa positiivisesti erilaisilla toimenpiteillä, kuten tuotesijoittelulla ja myymälämateriaaleilla, sekä tuotemaistatuksilla.
Tutustu raporttiin täällä.
”Matkalla kohti kestävämpää Eurooppaa –Luomu on osa ratkaisua” -kampanja on EU:n luomun menekinedistämishanke, jossa viestitään uudella tavalla luomun hyödyistä ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille. Hanketta toteuttavat Suomessa Pro Luomu ry, Ruotsissa Organic Sweden, Alankomaissa Bionext ja Belgian Flanderissa BioForum.
Tutustu myös Pro Luomun sisarjärjestöjen kampanjatoimiin: Organic Sweden (Nudging för ekologiskt i butik 2023), Bionext (Ervaringen van ‘nudging’ op de winkelvloer om de vraag naar biologisch te stimuleren), BioForum (’Nudging’ op de winkelvloer om de vraag naar biologisch te stimuleren)