Janne Vuorinen pitää osaltaan huolen siitä, että kaupan hyllyt täyttyvät asiakkaille mieleisistä ja heitä yllättävistäkin tuotteista. Hän vastaa K-ryhmässä päivittäistavarakaupan tuoretuotteista. Monipuolinen kokonaisuus pitää sisällään esimerkiksi lihan, kalan, valmisruoan ja maitovalmisteet.
Jannen päivä on alkanut normaaliin tapaan vauhdikkaasti. Aamukahvin hän hörppäsi termosmukista ajomatkalla työpaikalle Helsingin Kalasatamaan, missä alkoi aikainen palaveri. Yleensä aamuun kuuluisi myös kuntosalitreeni, mutta tänään se jäi välistä tiukan aikataulun takia.
Janne työskentelee tuoretuotteiden osto-ja myyntijohtajana. Haastattelun alkaessa päivä on jo pitkällä, ja Jannella siihen on kuulunut muun muassa kokoustamista johtoryhmän kanssa ja uuden työntekijän perehdyttämistä. Monen asian hoitaminen yhtäaikaisesti nousee selkeästi esiin Jannen erityistaitona, kun hän kertoo arjestaan.
Tiiviit palaveriputket ovat hänelle lähes jokapäiväisiä, ja hän kohtaa päivän aikana useita eri ihmisiä niin sisäisissä kokouksissa, kuin palavereissa ulkoisten sidosryhmien kanssa. Janne kertoo, että parasta hänen työssään on monipuolinen kokonaisuus, laaja sidosryhmäverkosto ja energiset työkaverit, joista hän saa itsekin virtaa.
“Kun on ympärillä energisiä huipputyyppejä, niin kukapa ei semmoisen porukan kanssa haluaisi tehdä töitä”, Janne hymyilee.
Kauppa lähellä sydäntä
Lapsena Janne monen muun pikku-pojan tapaan haaveili ammattijääkiekkoilijan urasta, mutta aika äkkiä kiinnostus heräsi kansainvälistä kauppaa kohtaan.
”Isä teki kansainvälisessä yrityksessä kaupan alan töitä, niin ehkä jotenkin sitä kautta kauppa on lähellä sydäntä”, Janne miettii.
Hän opiskeli yo-merkonomiksi lukion jälkeen, ja on myöhemmin aloitti kansainvälisen liiketalouden opinnot Jyväskylän yliopistossa.
Janne on tehnyt pitkän uran samassa kauppaketjussa, josta suurin osa on liittynyt hankintaan tavalla tai toisella. Hän aloitti opiskeluaikana varaston puolella, ja 2000-luvun puolivälissä hänestä tuli ostaja päivittäistavarakaupan tavarakaupassa hedelmät ja vihannekset tuotelinjassa. Ensimmäiset 10 hankinnan vuotta Jannella menikin hedelmien ja vihannesten parissa. Hän näkee siinä yhtäläisyyksiä nykyiseen vastuualueeseensa, tuoretuotteisiin, sillä kummassakin vaihtuvuus on nopeatempoista.
”Mulla on aina ollut vähän sellainen asenne, että teen siellä, missä olen eniten hyödyksi. Toki aina haluaa oppia uutta ja tuoretuotteet on niin laaja kokonaisuus, että siinä riittää opittavaa”, Janne kertoo pohtiessaan urapolkuaan nykyiseen rooliinsa.
Hän toteaa, että kaupallinen asenne ja kilpailuhenkisyys ovat vieneet häntä työpolulla eteenpäin, ja tehneet hankinnan työstä hänelle myös mieluisaa.
Luomulle on kysyntää
Jannen tiimissä pyritään muodostamaan kaupan hyllyille laaja valikoima, joka sisältää asiakkaille mieleisiä vaihtoehtoja. Luomu liittyy Jannen mukaan tähän oleellisesti, sillä luomu tuo tuotteeseen lisäarvoa ja luomulle on kysyntää. Valikoimien muodostamiseen vaikuttaa suurelta osin se, millainen kysyntä tuotteilla on, ja kuluttaja lopulta valinnoillaan päättää mitä kaupassa tarjotaan.
”Näen että kuluttaja on valmis maksamaan luomusta hieman enemmän, mutta ei rajattomasti, ja tämän kanssa tasapainottelemme jatkuvasti valikoimien muodostamisessa”, Janne kertoo.
Luomu on Jannelle osa myös omaa arkea ja hän ostaa itse luomua lähinnä sen puhtauden takia. Jannen ostoskoriin päätyy luomuna ainakin kananmunia ja maitoa.
Hänen näkemyksensä mukaan luomulla on hyvät edellytykset kasvuun ja mahdollisuus ottaa aluevaltauksia uusissakin kategorioissa.
”Jos luomua tuotettaisiin isommilla volyymeillä, se saattaisi pienentää luomun ja tavanomaisten tuotteiden välistä hintaeroa ja edistää sitä kautta luomun kulutusta. Pitää tosin ottaa huomioon, että luomun viljelymenetelmät voivat kustantaa tuottajille enemmän tai vaatia esimerkiksi enemmän työtä, mikä luonnollisesti näkyy hinnassa”, Janne toteaa.
Innovatiivisia tuotteita
Jannen tehtävä on varmistaa, että tavoitteet ovat tuoretuotteiden organisaatiossa tarpeeksi selkeät, ja esimiehenä tukea tiimin jäseniä onnistumisissaan. Hän tekee myös paljon yhteistyötä suuren sidosryhmäverkoston kanssa. Kun kategorioita on monta, mahtuu joukkoon useita tavarantoimittajia, joiden kanssa käydään keskustelua.
Janne osallistuu lisäksi uusien tuotesarjojen kehittämiseen. Se, että pääsee vaikuttamaan ja kehittämään tuotesarjoja onkin hänen mukaansa yksi parhaita puolia hänen työssään. Yhtenä viimeisimmistä projekteista Janne on ollut mukana kehittämässä ravintolatasoisia valmisruokia kauppojen hyllyille. Projekti on korona-aikana ollut myös ravintoloitsijoille erityisen tärkeä.
”Tätä juuri on tuoretuotteiden innovatiivinen osaaminen. Kauppiaat ja kaupan muu henkilökunta ovat tosi aktiivisia ja ideat uutuuksiin saattavat lähteä yksittäisen kaupan havainnoista. Mikäli tunnistamme potentiaalin laajemmin saatamme skaalata ne isompaan toimintaan”, Janne kertoo.
Hänen mielestään esimerkiksi ravintolatason valmisruokiin voisi hyvinkin kehitellä luomuvaihtoehtoja.
”Kunhan löydetään komponentit luomuna, niin miksi ei voisi olla vaikka luomuvihanneksista valmistettu valmiskeitto. Pitää vain varmistaa, että raaka-aineita on saatavilla ympärivuotisesti”, Janne pohtii.
Arvoketjun yhteistyö korostuu haasteissa
Ajankohtaiset kriisit ovat vaikuttaneet myös Jannen työhön. Hän toteaakin, että haasteet ovat korostaneet tarvetta kehittää nopeaa reagointikykyä ja varautua erilaisiin skenaarioihin entistä paremmin. Ukrainan sota vaikuttaa alkutuotantoon ja näkyy myös hintojen nousuna, eikä kukaan tiedä miltä tilanne näyttää vaikka ensi syksynä. Päivittäistavarakaupan hankinnassa hankalaan tilanteeseen on reagoitu muun muassa tiivistämällä yhteistyötä alkutuotannon kanssa ja muuttamalla valikoimajaksojen aikatauluja.
”Olemme tavanneet muun muassa siipikarjan, kananmunien ja sianlihan tuottajia aiempaa enemmän ja pyrkineet lisäämään ymmärrystä puolin ja toisin. Parempi ymmärrys edistää koko arvoketjun hyvinvointia”, Janne pohtii.
Kello lähestyy viittä ja Jannen työpäivä alkaa olla päättymäisillään. Hän lukee vielä sähköpostit ja yrittää ehtiä haukkaamaan jotain, ennen kuin on aika suunnata kohti jokaviikkoisia padel-harjoituksia.
Teksti on tuotettu Euroopan unionin osarahoittamassa Luomu. Se on hyvä merkki -hankkeessa vuosina 2020-2022.