När matbutiken i Tammerfors öppnar dörrarna vid sju på morgonen, är frukt och grönt-ansvariga Tuija Virkkula redan i full gång: avdelningen vill locka till sig också morgonpigga människor. Särskilt ekologiska produkter är en hjärtesak för Tuija.

Tuija Virkkulas arbete på Sokos Delikatess i Tammerfors är mångsidigt. Hon har ansvar för att det finns tillräckligt med färska frukter och grönsaker, gör beställningar och delar ut matlagningstips till kunderna. Avdelningen ska vara visuell, och samtidigt kräver också utvecklingsarbetet och kundservicen sitt. 

”Det bästa med det här jobbet är att man direkt ser resultatet av sitt arbete, och får vara med och skapa nytt. Underbara arbetskompisar och en bra chef motiverar också”, säger Tuija Virkkula.

Särskilt stolt är hon över utbudet av ekologiska grönsaker. Och utbudet är verkligen imponerande. I den ekologiska hyllan finns tomater, gurkor, olika sorters kål, pumpor och rotfrukter. Här finns även exotiska frukter, som t ex gul kiwifrukt.

Det är lätt att förstå att Tuija och hennes team vann pris för Finlands bästa ekologiska frukt- och grönsaksavdelning i år. Ett bra sortiment lockar till sig även långväga kunder. 

Tuija har verkligen hittat rätt som frukt och grönsaksansvarig. Butikslekar lekte hon redan som barn och grönsaker har alltid intresserat henne. En egen trädgårdsspalt har hon på sommarstugan i Kihniö. Där testar hon t ex olika tomatsorter.

Tuija trivs också med människor. När stamkunderna hälsar, svarar hon med ett glatt leende. När någon behöver hjälp har hon alltid tid att svara på frågor. Tuija Virkkula har märkt att personlig service uppskattas. 

”En gång var det en kund som frågade om grönkål, som hen aldrig hade använt tidigare. Jag höll en hel föreläsning i ämnet som även uppskattades av andra kunder”, berättar hon med ett leende. 

Genom sitt arbete har Tuija Virkkula ett längre perspektiv på finländarnas förhållande till grönsaker. Hon är glad över att det ekologiska utbudet har ökat under dom senaste åren.

”Ekologiskt är en hjärtesak för oss, och något som jag alltid har velat satsa på. Nuförtiden är kunder i alla åldrar intresserade av ekologiska produkter, och allt fler föredrar ekologiska grönsaker framför konventionellt odlade.  Vi försöker alltid uppfylla kundernas önskemål och beställer gärna nya produkter, berättar hon. 

Själv uppskattar Tuija att maten är ren, men tycker också att ekologiskt smakar bättre. Särskilt tomater och citroner är bäst om de är ekologiskt odlade. 

”Ekologiskt säljer allt bättre, vilket även motiverar bönderna att öka produktionen”, säger Tuija.  Hon drömmer om att ytterligare öka inslaget av ekologiska produkter och samtidigt vill hon satsa ännu mera på kundservice.