Dom sista kilometrarna av landsvägen till Kyöstilä gård i Villikkala i Orimattila kör vi genom ett idylliskt vackert landskap. När vi svänger in mot gården ser det ut som Niskavuori med alla bondgårdar och loftbodar. Tomi och Outi Kyöstilä driver här en ekologisk mjölkgård. 

När Outi Kyöstilä möter oss på gårdsplanen, associerar vi inte längre till Niskavuori utan snarare TV-serien Dallas. Outi Kyöstilä skulle kunna höra hemma på en ranch i Texas. Stora örhängen med koskallar fullbordar stilen. På instagrambilderna ser vi att Outi också använder boots. 

När Outi Kyöstilä år 2015 deltog i en ekologisk kurs, var syftet att hämta idéer som kunde användas i konventionellt jordbruk. Tomi Kyöstilä var redan bekant med ekologiskt jordbruk, eftersom han tidigare varit förvaltare på en biodynamisk gård. Under kursen upptäckte Outi att det skulle vara ganska lätt att övergå till ekologiskt jordbruk. När Valio ordnade en kurs i klimatodling för sina mjölkproducenter hände något liknande. Steget från ekologiskt jordbruk till klimatodling är inte så långt. 

Vi går ut på åkern, där Outi berättar om klimatodling. Klipphöjden är högre än vanligt, så gräset är snart grönt igen. Outi använder en blandning av sex grässorter som hon själv utvecklat. Kyöstiläs kor är ute på grönbete.

”Hej, ni trodde säkert att jag skulle ha med mig något gott till er, eller hur” säger Outi till korna.

”När det gäller koldioxidbindning och utsläpp sitter bönderna verkligen med trumfkort på hand. Även om vi också orsakar utsläpp, hoppas jag att alla skulle förstå vilken kapacitet vi har på landsbygden”, säger Outi. 

Modernt med respekt för traditioner

Så står det på Kyöstilä gårds nätsidor. Gårdens historia sträcker sig med säkerhet åtminstone till år 1688, så det finns en hel del traditioner att bevara. Gården är ändå ytterst modern, vilket blir tydligt när Outi berättar om verksamheten.

”Under dom senaste åren har jag hämtat idéer från helt andra branscher, studerat digital marknadsföring och följt diskussionen om varumärken. Jag är en sådan som gärna gör själv. Och om jag lyckas, så är jag nöjd med mig själv och det som jag åstadkommit”, berättar Outi Kyöstilä.

Outi Kyöstilä behärskar sociala medier. I slutet av intervjun tar hon en selfie med gästerna, och den finns redan samma dag på gårdens Instagram-konto. Själv kallar hon sig för kejsarinnan på Kyöstilä, och hon figurerar flitigt i sociala medier. Som fotograf är hon närmast professionell.

Outi är också aktiv i företagarföreningens styrelse, och hon figurerar flitigt både som företagare och mjölkproducent. Hennes outtröttliga arbete har resulterat i en gårdsbutik, en nätbutik, och i marknadsföringen av egna köttprodukter.

Näringsverksamhet och livsstil

Företagarparets arbetsfördelning verkar fungera utmärkt: dom säger att den ena planerar och den andra utför. Ungdomarna i huset hjälper till när det behövs.

”Tomi säger att om han hade dragansvar, skulle vi ännu inte vara ekologiska eller ha automatisk mjölkning”, berättar Outi .

I sitt arbete uppskattar Outi framför allt friheten, att få bestämma själv. Samma sak kan också ibland vara en utmaning. Näringsverksamheten är samtidigt en livsstil. Hemmet är samtidigt en arbetsplats.

”Man måste nog vara stark i det här jobbet. Det kan t ex kännas personligt när inspektörerna gör hembesök. Man får inte ta åt sig för mycket, säger Outi. 

Bakom ladugården ropar en kossa längtansfullt. Outi Kyöstilä berättar att någon av kossorna saknar sin älskare. ”Vi har haft några tjurar på gården, så vi är verkligen ekologiska”, skrattar Outi. 

Just nu är det tjuren ”Rakastaja” (Älskaren) som står för romantiken. ”Förra året hade vi tjuren ”Pallo” (Bollen) och då fick vi väldigt många kalvar. Snart får vi se hur Rakastaja har klarat sig.”

Vi återvänder ännu till betesmarkerna. Även om utfodringen är enklare på sommaren, längtar Outi ibland till november. Särskilt när alla djuren rymmer och man får jaga dom runt hela byn. Men just nu betar kossorna snällt och gör en insats för klimatodlingen.