Ilari Tikkala on kauppias keskellä kiireistä Helsinkiä. Asiakkaita virtaa kauppaan ja ulos samalla, kun osastoiden henkilökunta täyttää hyllyjä ja palvelee asiakkaita. Entä millaista on itse kauppiaan työ?
Haastatteluaamuna kauppias Ilari Tikkalan työpäivä on alkanut rauhallisesti, ja aamu on kulunut toimistotöitä tehden sekä joitain ongelmia ratkoen. Hänen työpaikallaan K-Supermarket Redissä Helsingin Kalasatamassa näkyy torstaiaamuna viikonlopun lähestyminen, sillä työntekijöitä on tavallista enemmän töissä. Ilari Tikkalalle työpäivät ovat kuitenkin nykyään yllättävän samanlaisia, sillä päivät kuluvat enemmän taustatöissä kuin kaupan osastoilla. Toisin oli ennen, kun hän teki itsekin paljon fyysisiä kaupan töitä.
”Olen ollut hedelmä- ja vihannesosastolla paljon ihan pienestä lähtien ja täälläkin vielä vuosi sitten tein ihan normaalisti hevissä töitä. Se on lähellä omaa sydäntä”, sanoo Ilari.
Ei ainakaan kauppiaaksi
Kokemusta kaupassa työskentelystä on Ilari Tikkalalle kertynyt jo teini-iästä lähtien. Ilarin vanhemmat ryhtyivät kauppiaiksi 90-luvun loppupuolella, jolloin 13-vuotias Ilari ja hänen 14-vuotias veljensä Teemu alkoivat tekemään kesä- ja viikonlopputöitä vanhempiensa kaupassa. Työtehtäviin kuului monenmoisia töitä aina HeVi-osastolta pullohuoneeseen.
Opiskelut veivät Ilarin kuitenkin Kauppakorkeakouluun opiskelemaan rahoitusalaa. Tehtyään viisi vuotta alan töitä valmistumisen jälkeen, halu perustaa oma yritys kasvoi sen verran suureksi, että Ilari päätti ryhtyä veljensä kanssa kauppiaaksi.
”Kaikki olettivat, että me totta kai lähdetään itsekin kauppiaiksi, ja me ihmettelimme, että miksi ihmeessä. Että ei missään nimessä kauppiaiksi. Mutta jotenkin se sitten jäi takaraivoon, ja jossain vaiheessa alkoi miettimään, että se itseasiassa onkin aika kivaa”, kertoo Ilari.
Ilarin mukaan työssä parasta on vapaus, se että voi itse määrittää oman ajankäyttönsä. Myös työn monipuolisuus on hänen mieleensä, sillä kauppiaan työssä pääsee tekemään myös fyysistä työtä eikä tarvitse istua pelkästään koneella.
Luomussa yhdistyy eettisyys, puhtaus ja vastuullisuus
Nyt Ilari ja hänen veljensä Teemu ovat jo kahden kaupan kauppiaita, Redin K-Supermarketin ja K-Marketin. Eritoten isommassa kaupassa panostetaan luomutuotteisiin, sillä niille riittää alueella kysyntää. Luomutuotteiden kysyntä ohjaa luonnollisesti valikoimaa, mutta taustalla on myös kauppiaan oma motivaatio. Ilari suosii nimittäin itsekin luomutuotteita.
”Henkilökohtaisesti mietin eettistä puolta ja sitten ihan puhtauspuolta. Jos löytyy luomuversio jostain tuotteesta, niin kyllä pääsääntöisesti ostan sen”, kertoo Ilari.
Kauppiaalle tärkeää luomussa on vastuullisuus sekä asiakastyytyväisyys, joka linkittyy valikoimaan. Ilarin kaupassa pyritäänkin mahdollisimman laajaan luomuvalikoimaan ja esimerkiksi HeVi-osastolta löytyy pitkä luomuhylly, jossa on noin sata erilaista luomutuotetta.
Kysyntä ja tarjonta ruokkivat toisiaan
Ilari uskoo luomun tasaiseen kasvuun ja valikoiman laajenemiseen jatkossakin. Kun isoimmat elintarvikeyritykset panostavat luomutuotteisiin, tulee hinta sitä kautta alas ja se taas kasvattaa kysyntää. Ilari on huomannut, että hintaero on jo pienentynyt viime vuosina, mikä taas houkuttelee asiakasta ja asiakkaan on entistä helpompi valita tuote ostoskoriin. Näin syntyy positiivinen kierre.
Ilari muistelee muutaman vuoden takaista tapausta vanhempiensa kaupassa, jolloin luomukasvihuonetuotteiden edustaja kertoi hänelle, kuinka vähän nitraattijäämiä luomusalaateissa on.
”Vaikka itsekin olin jo vuosia suosinut luomutuotteita, en tiennyt, että ne erot voi olla tosi isojakin tavanomaisen ja luomutuotteen välillä”, muistelee Ilari.
Tieto luomutuotteiden puhtaudesta teki mieheen vaikutuksen. Ilarin mielestä faktan esille tuominen onkin tärkeää, jotta ihmisten tietoisuus luomusta lisääntyy.
Kaupan tulee vastata trendeihin
Ilarin ja hänen veljensä kauppa on kasvanut isoksi. Henkilökuntaa on paljon. Heidän kanssaan on erilaisia asioita hoidettavana ja asiakasmäärät kasvavat. Kävijöitä kaupassa onkin useampi tuhat päivässä. Tämä kaikki vaatii kauppiaalta tasapainottelua, jotta asiakkaita pystyy palvelemaan mahdollisimman hyvin. Ilarin mielestä kaupan tulee vastata trendeihin ja kuunnella asiakasta herkällä korvalla, sillä nykypäivänä asiakkaat tekevät ostoksensa monissa eri kaupoissa.
”Valikoima kasvaa huimasti ja meilläkin on valikoimassa 20 000 erilaista tuotetta. Sen hallinta ja tuotetuntemus on koko ajan haastavampaa. Lähtökohtaisesti pyrimme täyttämään kaikki asiakkaiden toiveet”, kertoo Ilari.
Ilarin kaupassa henkilökunta on avointa uusille jutuille ja kiinnostuneita kokeilemaan uusia tuotteita, mikä tukee myös positiivista suhtautumista luomuun. Ilari pitääkin tärkeänä, että uudistutaan koko ajan.
Kun haastattelu on ohi, pitää Ilari lounastauon ja suuntaa sitten HeVi-osastolle auttamaan. Myös heinäkuussa tehty tilinpäätös on vielä päivän työlistalla ennen kotiin menoa. Kauppiaan tuleekin osata kaikki kaupan hommat.
Kuvat: Marek Sabogal ja Ilari Tikkalan kotialbumi
Teksti on tuotettu Euroopan unionin osarahoittamassa Luomu. Se on hyvä merkki -hankkeessa vuosina 2020-2022.